UX Analýza pomocí Heatmap

K čemu může UX Analýza pomocí heatmap pomoci? Pomocí analyzování chování návštěvníků Vašeho webu, můžete zvýšit svůj konverzní poměr. Může se jednat o konverze typu prodej, registrace k odběru emailu, kliknutí na affiliate link nebo cokoliv jiného. Záleží pouze na vás, k čemu se rozhodnete analýzu využít.

Jak získám heatmapy?

Získat heatmapy z vašeho webu je poměrně jednoduché. Stačí si vybrat některou ze služeb: Já osobně využívám nástroj Hotjar. V základu je zcela zdarma a bohatě stačí pro analyzování menších webů. Kromě tvorby heatmap, umí také nahrávat chování uživatelů na webu, získávat feedback nebo vytvářet ankety.

Další alternativy mohou být například: Smartlook, Creative Handles nebo Mouseflow.

Většinou si stačí založit účet, přidat si na web tag (nejlépe pomocí Google Tag Manageru) a začít zaznamenávat heatmapy nebo nahrávat chování uživatelů.

Druhy heatmap

Pokud zaznamenáváme heatmapy, máme ve výsledku nekolik typů. Můžeme je rozdělit dle druhu zaznamenaného chování: Kliknutí, Scrollování nebo Pohyb myši. Nebo je můžeme dělit dle zařízení: Mobil, Tablet a PC.

Kliknutí

Heatmapa, která zaznamenává kliknutí, jednoduše ukazuje, kam uživatelé nejčastěji klikají, čím teplejší barva, tím více kliknutí. Heatmapa zobrazující kliknutí může vypadat například takto:

ux analýza heatmap

Scroll

Heatmapa, která zaznamenává délku scrollování uživatele, zobrazuje teplejší barvy v těch částech, které si zobrazí nejvíce uživatelů. Může vypadat například takto:

ux analýza heatmap

Pohyb myši

Heatmapa, která zaznamenává pohyb myší opět funguje obdobně: Tam, kde je největší frekvence pohybu kurzoru, je barva teplejší. Může vypadat takto:

ux analýza heatmap

Jak heatmapy využít?

Pomocí heatmap můžete zjistit, jak se uživatelé na vašem webu chovají a podle toho web upravit tak, aby jejich chování směřovalo k vašemu stanovenému cíli. Základní UX analýzu si můžete vyzkoušet udělat i sami. A na co se konkrétně zaměřit při analyzování heatmap?

Vidí lidé to nejdůležitější?

Pro zjištění této informace můžete použít heatmapu, která zaznamenává hloubku scrolllování uživatelů. Takto zjistíme, zdali na vaší stránce uživatel vidí to nejdůležitější, například výzvu k akci, speciální nabídku nebo popis produktu, na kterém jste si dali opravdu záležet. Pokud tomu tak není, můžete důležitý obsah přesunout do oblasti, kde si ho většina uživatelů všimne.

S tímto souvisí pojem Average fold. Average fold je místo na stránce, po které si stránku zobrazí většina uživatelů (např. 70 %). Average fold je ve většině nástrojů sám vypočítán a na každém webu má jinou délku. Poučka říká, že CTA (např. formulář) by měl vždy být umístěn nad Average foldem.

Klikají lidé tam, kam chcete?

Pomocí heatmapy zobrazující kliknutí, můžete zjistit, kam lidé klikají. Pokud lidé ignorují vaše výzvy k akci, je něco špatně. Můžete tedy zkusit vaše výzvy k akci udělat větší, výraznější, změnit barvu nebo zkusit odstranit prvky, na které lidé klikají, namísto vaší výzvy k akci. Proveďte úpravy a znovu si vytvořte heatmapu 🙂

Jsou lidé rozptylováni?

Máte super CTA blok, ale nikdo na něj nekliká? Může to být tím, že máte vedle CTA bloku například obrázek nebo video, které je ještě víc super a lidé věnují pozornost tomuto prvku namísto výzvy k akci, která je pro vás důležitější. Proveďte analýzu, změňte uspořádání nebo použijte méně výrazné prvky, které neupoutají tolik pozornosti a analyzujte znovu.

Jsou lidé zmatení?

Problémem může být také to, že lidé vlastně neví, kam mají kliknout. Někdy se stává, že neklikatelné prvky jako ikony nebo obrázky jsou animovány tak, že vypadají, že se na ně dá kliknout. Opak je ale pravdou. Uživatel je pak zmatený nebo dokonce naštvaný, že daný prvek nefunguje. Opakem může být tlačítko nebo link, které ani nevypadá klikatelně. Proveďte anaýzu heatmapy zobrazující kliknutí a opravte případné nedostatky.

A/B testování

Máte více verzí landing page a chcete zjistit, která je lepší? Kromě počtu konverzí a konverzního poměru v Analytics, můžete také provést UX analýzu pomocí heatmap. Zjistíte, na které stránce lidé scrollují více. Na které stránce více klikají, kde je větší míra engagementu. Určitě vám i heatmapa pomůže vybrat vítěznou landing page, která Vám bude nejvíce vydělávat.

Problémy na zařízeních

Díky heatmapě, která je vytvořená jak pro PC, tak pro tablet a mobil, můžete přijít na některé problémy, které se mohou v responzivním designu vyskytnout. Například, že se prvky nezobrazují správně, jsou přilíš malé na kliknutí a podobně. Doporučuji používat i funkci nahrávání chování uživatelů, pak můžete snadno odhalit další problémy při používání webu na různých zařízeních.

Závěr

UX analýza pomocí heatmap je velmi užitečný a spolehlivý nástroj. Můžete tak přijít na problémy, které byste jinak jen těžko odhalili, vylepšit si web a zvýšit konverzní poměr.

Při analýze heatmap si však dávejte pozor, abyste měli dostatek dat pro kvalifikovaná rozhodnutí. Vzorek 100 lidí na PC a 48 lidí na mobilu, opravdu není dostatečný podklad pro překopání celé stránky.

Pokud chcete, aby vám někdo nasadil a hotjar a udělal UX analýzu za vás, napište mi a domluvme se na konzultaci 🙂

Branding a zejména pak barevné schéma je jedním z nejdůležitějších prvků procesu tvorby webových stránek. Webové stránky jsou často prvním místem kontaktu potenciálního zákazníka
Co je doména? Doména je adresa, kterou lidé píší do svého prohlížeče, když chtějí navštívit vaši webovou stránku. Internet je velmi rozsáhlý a každý